Zeplin Nedir?

Zeplin bir hava gemisi türüdür. Ulaşım aracı olarak kullanılabilen bu taşıtlar itme kuvveti ile hareket ederler. Omurga güdümlü balonların en başarılı üreticisi olan Alman Kont Ferdinand von Zeppelin tarafından icat edilmişlerdir. İlk başlarda hidrojenle doldurulmuşlardır. Ancak 1937 yılında yaşanan bir faciadan sonra hidrojen yerine helyum kullanılmaya başlanmıştır.

6 Mayıs 1937 yılında Hindenburg'da alev alan ve düşen bir zeplinin ardından 36 yolcu hayatını kaybetmiştir. Bu felaketin ardından kimse zepline binerek seyahat etmek istememiştir. Zeplinler kötü bir üne kavuşmuşlardır. Yıllar geçmiş olmasına rağmen bu yaklaşım pek değişmiş sayılmamaktadır.

Zeplin nedir?

Zeplin, Ferdinand von Zeppelin tarafından adlandırılan ve icat edilen bir tür hava gemisidir. Ayrıca keşif balonları, hava gemileri ve zeplin olarak bilinirler. Bu hava gemileri havalanmak için ısıtılmış havayı kullanırlar. Zaman içerisinde hidrojen ve helyum ısıtılmış havanın yerini almıştır.

Zeplinler, sıcak hava balonlarından farklıdırlar. Çünkü balonlar rüzgarla birlikte hareket ederler. Zeplinlerin ise hava gemisini yönlendirebilen motorları vardır. Zeplinlerden yolcu taşımacılığında yararlanılmıştır. Ayrıca, askerler onları savaş zamanında düşman mevzilerini gözlemlemek ve bombalamak için kullanmışlardır.

Zeplin üretiminin temel merkezlerinden birisi ABD'deki Akron şehriydi. 1916 yılında Goodyear Tire and Rubber firması, zeplin üretebilecek bir fabrika inşa etmek için bu şehrin yakınlarında bir arazi satın aldı. 1917'de Goodyear firması ana firmanın alt kuruluşu olan Goodyear Zeppelin firmasını kurdu.

Aynı yıl firma, Birinci Dünya Savaşı sırasında ABD ordusu için dokuz zeplin üretmek için devlet yetkilileriyle anlaştı. Ancak 1917 yılında üretim tesisleri tamamlanamadı. Bu nedenle Goodyear, ilk zeplinini Chicago'da büyük bir eğlence parkında tamamladı. Orduya teslim edilen zeplinler bombalama ve keşif görevi için kullanıldı.

Zeplinin kısa tarihçesi nedir?

Zeplinlerin ilk başarılı uçuşu 24 Kasım 1852 tarihinde gerçekleştirilmiştir. Fransız mühendis Henri Giffard, Paristen'ten havalanıp 160 kilometre uzaklıktaki Trappes'e uçmayı başarmıştır. İlk zeplin 128 metre uzunluğunda ve 11 metre çapındaydı. Alüminyum çerçevesi pamuklu bir bezle kaplanmış durumdaydı.

İskeletin içinde hidrojen taşıyan gaz kabarcıkları vardı. 2 Temmuz 1900 tarihinde bir zeplin, 400 metre yükseklikten uçarak 6 kilometrelik yolu 17 dakika 30 saniyede tamamlamayı başardı. Bu başarının ardından yenileri üretildi. Özellikle Alman Savaş Bakanlığı zeplin üretimini doğrudan destekledi.

Birinci Dünya Savaşı sırasında Paris ve Londra zeplinler tarafından bombalandı. 1927 yılında L-59 adını taşıyan bir zeplin 96 saat havada kalmayı ve 7.000 kilometre yol kat etmeyi başardı. 1928 yılında bir zeplin Atlantik Okyanusu'nu geçmeyi başardı.

Zeplinler, İkinci Dünya Savaşı öncesine kadar Atlantik Okyanusu'nun iki kıyısı arasında 52.000 kişiyi taşıdıktan sonra yeni yolcu uçaklarının gelişmesi sonrasında unutuldular. Bunda yaşanan kazaların ve can kayıplarının artış göstermesi etkili oldu. Zeplinler artık ABD'de reklam amaçlı olarak sınırlı sayıda üretilmektedirler.

Zeplinler reklam amacıyla nasıl kullanılırlar?

Reklamcılık bugün dünyada zeplinin en yaygın kullanım biçimlerinden biridir. Dünyanın birçok ülkesinde zeplinler alternatif bir reklam aracı olarak kullanılmaktadırlar. Goodyear markası bu konuda dünyada bir öncüdür. Özellikle zeplinlerin Goodyear markasını bir dünya markası haline getirmede önemli bir rol oynadığı belirtilmektedir.

Dünyanın birçok büyük şirketi bugün bile zeplin ile reklamcılık faaliyetlerini kullanmaktadır. 2004 yılında BMW, Avrupa turunu tanıtmak için İstanbul'a gelerek zeplinle tanıtım yapmıştır. Koç Holding, 1998 yılında zeplin kullanmaya başlamıştır. Koç Holding tarafından kullanılan zeplin 50 metre uzunluğunda olmuştur.

Zeplin reklamlarının yaygın olarak kullanılmamasının tek nedeni yüksek yatırım maliyeti ve aylık işletme giderleridir. Zeplinler bakım ve diğer işlemler için hangar gerektirirler. Ayrıca uçmalarını sağlayan helyum gazı pahalı bir gazdır. Ayrıca büyük zeplinler için 12-13 kişilik dev bir ekip gerekmektedir.

Keşif balonu, zeplin, hava gemisi arasındaki fark nedir?

Zeplinler özellikle Almanlar tarafından Birinci Dünya Savaşı sırasında birçok askeri kullanım alanına sahip olmuşlardır. Daha sonra hem Almanya hem de ABD tarafından ticari hava yolculuğu için kullanılmıştır. Zeplinler genel olarak alüminyum benzeri bir metalden yapılmışlardır. Ancak zeplin denildiğinde akıllara gelmesi gereken bazı hava gemisi türleri vardır.

  • Keşif Balonu: Bir keşif balonu, şeklini içine giren basınçlı gazlardan alan şişirilebilir bir araçtır. Kendine ait bir iç katı şekli olmadan söz konusu hava aracı o gaz olmadığı zaman sönmektedir.
  • Zeplin: Bir zeplin, gazla dolu olsun veya olmasın şeklini koruyan sert çerçevelere sahiptir. Esnemez bir hava olarak sınıflandırılan zeplin özellikle çeşitli üretim gereksinimlerine sahiptir.
  • Hava Gemisi: Bir hava gemisi, güçlendirilmiş, yönlendirilebilir ve havadan daha hafif olan gazla dolu bir araçtır. Keşif balonu ve zeplin, biri yarı katı, diğeri tamamen katı olan hava gemileridirler.

Tüm bunlara ek olarak sıcak hava balonlarından bahsetmek gerekebilir. Sıcak hava balonları teknik olarak hava gemisi değildirler. Çünkü hava gemileri sürücüleri tarafından yönlendirilirken, balonlar onları istenen varış noktasına götürmek için rüzgara güvenilirler ve istenilen rüzgara ulaşmak için irtifa seviyelerini değiştirirler.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir 1991 doğumluyum. 7 yıldır blog yazarlığı yapıyorum. Son 2 yıldır blog danışmanlığı hizmeti vermekteyim. Teknolojio ortak kurucularındanım. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap