Vulkan Nedir?

Yeni bir bilgisayar oyunu yüklediniz ve başlatma ekranında DirectX 11 mi yoksa Vulkan seçeneğini mi seçmeniz gerektiği konusunda kararsız mı kaldınız? Yalnız olmadığınızı bilmelisiniz. En azından ciddi bir teknoloji meraklısı değilseniz bu böyledir.

API dünyasındaki en son gelişmelerden ve bunların oyun dünyasını nasıl değiştirdiklerinden muhtemelen tam olarak haberdar olamayacaksınız. Ancak içten içe Vulkan'ın ne olduğunu merak ediyor olabilirsiniz. Vulkan hakkında bilmeniz gereken tüm önemli detayları burada bulabileceksiniz.

Vulkan nedir?

Vulkan, AMD'nin Mantle teknolojisine dayanan oyun odaklı bir API özelliğidir. Geliştiricilerin daha iyi oyunlar yapmasına yardımcı olmak için çaba gösteren Khronos Group tarafından geliştirilmiştir. Vulkan, OpenGL ve OpenGL ES standartlarının yerini alacak şekilde tasarlanmıştır.

Bilmeyenler için bir API teknolojinin temel standartları arasında yer alan gelişimlerden birisidir. Geliştiriciler tarafından uygulama oluşturmak için kullanılabilecek bir protokoller, araçlar ve rutinler çerçevesi sağlarlar. Bir API ayrıca yazılım ve donanımın birbirleriyle iletişimini kontrol eder.

Vulkan neden önemlidir?

Muhtemelen bir API özelliği olan belli belirsiz bir şeyi neden önemsemeniz gerektiğini merak ediyor olabilirsiniz. Sonuçta bunun bir geliştirici sorunu olduğunu düşünüyor olabilirsiniz. Normalde böyledir ama Vulkan'ın durumunda işler biraz daha karmaşık bir hal almaktadır.

Vulkan, aslında oyun sektörü ve bir bütün olarak oyun geliştirme sektörü için önemli bir adımdır. Genel tüketiciler ve geliştiriciler için bir dizi sorunu çözme potansiyeline sahip durumdadır. Bu açıdan Vulkan'ın önemli görülme sebebi bellidir.

Mobil ve masaüstü API arasındaki ayrım birkaç yıl önce anlamlıydı. Ancak mobil ve masaüstü dünyalarının gittikçe iç içe geçtiği günümüzün birbirine bağlı dünyasında bu, geliştiriciler için bir güçlük haline gelmiş durumdadır. Bunu göz ardı etmemek gerekmektedir.

Geliştiriciler çapraz platform destekli oyunları oluşturmak için melez veya hatta ayrı geliştirme prosedürlerini benimsemek zorunda kalmaktadırlar. Bu masaüstü ve mobil ortamlar için kodlamayı maliyetli ve zaman alıcı bir deneyim haline getiren önemli bir sorundur.

Vulkan geliştiricilere Windows 7'den 10'a, Linux, SteamOS ve Android dahil olmak üzere birçok işletim sisteminde teorik olarak çalışan bir açık kaynaklı çapraz platform geliştirme malzemeleri paketi sunarak bunu değiştirmeyi hedeflemektedir.

Teorik olarak, bu, geliştiricilerin ürünlerini birden çok platformda piyasaya sürmelerini kolaylaştıracak bir adımdır. Kısacası Vulkan ile çok yakın gelecekte daha fazla yerde daha fazla oyunun göründüğünü görebileceğiniz anlamına gelmektedir.

Vulkan ne durumda?

Mobil Vulkan'ın yardımcı olacağı tek alan değildir. API ayrıca bir dizi geliştirici tarafından AAA oyunlar oluşturmak için kullanılmaktadır. Örneğin, Doom Eternal ve Strange Brigade gibi birçok oyunun başlangıç menüsünde Vulkan yer alır.

Bunun sebebi açıktır. Vulkan'da kodlamanın basitleştirmesi söz konusudur. Aynı zamanda Vulkan oyun performansını engelleyen sürücü masraflarını azaltarak oyunların performansını iyileştirmektedir. API'nin geliştiricilere bileşenler üzerinde daha ayrıntılı kontrol sunması başka bir avantajdır.

Birçok rakip API'nin aksine Vulkan, geliştiricilerin bellek ayırma ve paralel olarak GPUU iş yükleri oluşturma gibi önemli şeyleri yönetme konusunda daha fazla kontrol sunmaktadır. Bu özellik, çok iş parçacıklı sistemlerden daha fazla güç elde etmelerini sağlayacak bir özelliktir.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir 1991 doğumluyum. 7 yıldır blog yazarlığı yapıyorum. Son 2 yıldır blog danışmanlığı hizmeti vermekteyim. Teknolojio ortak kurucularındanım. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap