Türkiye'nin en güncel teknoloji haberleri yayınlayan yeni nesil teknoloji bloğu.

Rot ve Balans Ayarları Nedir? Nasıl Yapılır?

Otomobillerde lastik bakımı denildiğinde akla ilk olarak rot ayarları ve lastik balans ayarları gelir. Lastiklerin rot ve balans ayarlamaları diğer tüm işleyiş parçalarında olduğu gibi çok önemlidir. Lastik kontrolleri, sürüş esnasında kişinin hem kendisinin hem de diğer insanların güvenliği için asla ihmal edilmemelidir çünkü sürüş esnasında otomobile verdiğiniz tepkiler doğrudan lastikler tarafından cevaplandırılır. 

Rot ve balans ayarları bilinenin aksine birbirlerinden farklı kavramlardır ancak bir o kadarda birbirleri ile bağlantılıdır. Aralarındaki farkları ve bozulmaları sonucunda sebep olduklarını aşağıdaki yazımızda sizler için anlattık.

Rot Ayarı Nedir? Niçin Önemlidir?

Rot ayarı, lastiklerin birbirlerine olan uzaklığını ve açılarını düzeltme işlemidir. Rot ayarı kontrolünün yapılması güvenli ve konforlu bir sürüş deneyimi için şarttır. Rot ayarının yapılmaması, zamanla maddi kayıplara da sebebiyet verir. Bu bağlamda lastiklerin yan yüzeylerinde aşınmalar, jant, amortisör ve aks kelepçelerinde deformeler meydana gelir ve sürüş güvenliği de tehlikeye girer. Yani rot ayarının düzgün olması demek güvenli, keyifli ve daha az maddi kayıp yaratan bir otomobil demek. Otomobilin rot ayarının her 10 bin kilometrede bir yapılması uygun görülür.

Rot Ayarının Bozuk Olduğu Nasıl Anlaşılır

Düzgün bir rot ayarına sahip olmayan otomobil sağa ya da sola doğru çekme yapar, savrulur, manevra yaparken lastiklerinden ses gelir.

Rot Ayarı Nasıl Yapılır?

Otomobilde rot ayarını bozulduğu anlamına gelen belirtiler görüldükten sonra uzman bir kişi tarafından kontrol edilmelidir. Otomobilde yaşanan sorunların rot ayarlarından kaynaklandığı tespit edildikten sonra otomobil, rot ayarlarının yapıldığı bölüme yerleştirilir. Tekerlekler bilgisayar ile kontrol edilerek yapılacak ayarlar hesaplanır. Rot ayarı yapan kişinin uzman birisi olması gerekir ve öncelikle lastik balans ayarları kontrol edilmelidir, balans ayarı kontrol edilmeden rot ayarı yapmak son derece yanlıştır. Ayrıca rot ayarı yapılırken marka ve model bilgisi de göz önüne alınarak lastik basınç ayarlarına, direksiyon ayarı yapılmasına özen gösterilmelidir.

Lastik Balans Ayarı Nedir? Niçin Önemlidir?

Lastik balans ayarı, lastiklerin eşit miktarda yük dağılımı anlamına gelir. Lastik balans ayarı güvenli ve konforlu sürüş deneyimi sunma konusunda atlanılmaması gereken kontrollerden birisidir. Lastik balans ayarının bozulmasına sürüş yapılan ortam, kilometre, çarpmalar ve darbeler sebep olabilir. Eğer otomobil ideal bir ortamda kullanıyorsa en az yılda bir kez ya da her 15 bin kilometre kat ettikten sonra balans ayarları muhakkak kontrol edilmelidir.

Lastik balans ayarlarının kontrolü ihmal edilir ve sorun ilerlerse, sürüş ortamı hem güvensizleşir hem de konforunu kaybeder. Kontrol edilmeyen balans ayarları sonucunda zaman içerisinde süspansiyonlarda, direksiyonda ve lastiklerin yapısında bozulmalar meydana gelir. Maddi olarak kayıpların yanında hiç istenmeyen sonuçlara da sebep olabilir.

Lastik Balans Ayarının Bozulduğu Nasıl Anlaşılır?

Lastik balans ayarının bozulduğu sürüş esnasında titremelerin meydana gelmesi ile anlaşılır. Titremeler direksiyonda ya da lastiklerde meydana gelebilir. Eğer otomobilin ön tarafında titremeler yaşanıyorsa ön lastiklerin balans ayarı, arka tarafında titremeler yaşanıyor ise arka lastiklerin balans ayarı bozulmuş demektir. Ayrıca lastiklerdeki yıpranma oranı düzensiz ise balans ayarları bozulmuş olabilir.

Balans Ayarı Nasıl Yapılır?

Uzman kişiler tarafından balans kontrol makinesinde hata tespit edildikten sonra otomobilin tekerlekleri sökülerek basınçları ve ağırlıkları eşitlenir. Ardından lastik ve jant bilgisi girilir ve kontrol bilgisayarına bağlanılarak gerekli ayarlamalar yapılır.

Rot ve Balans Ayarlamanın Maliyeti Ne Kadar?

Rot ve lastik balans ayarlamalarının, işlemin yapılacağı yere göre değişiklik göstereceğini göz önünde bulundurarak lastikleri sökme, takma gibi işçilikler dahil edildiğinde günümüz ortalama fiyatları 200-250 TL arasında değişmektedir.

Yazar Hakkında

Kadir Tosun
Kadir Tosun 1995 doğumluyum. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü mezunuyum. Otomobillere ve teknolojiye meraklıyım.

Yorum Yap