NVIDIA DLSS Nedir? Nasıl Çalışır?

Anlaşılması daha karmaşık olsa bile DLSS, NVIDIA'nın en önemli grafik özelliklerinden biridir. Daha az GPU kaynağı gerektirirken daha yüksek kare hızları ve çözünürlükler sunar. Peki, NVIDIA DLSS teknolojisi nedir ve nasıl işe yarar?

NVIDIA'nın Turing nesli GPU ürünleri 2018 yılında piyasaya sürüldüklerinde her yerdeki oyuncular için bazı ilgi çekici yeni özellikler sundu. Işın izleme (ray tracing) oldukça anlaşılırdır. Ancak derin öğrenim süper örnekleme veya DLSS biraz daha belirsiz bir şeydir.

NVIDIA DLSS nedir?

Derin öğrenim süper örnekleme (DLSS), işleme ek yükü olmadan daha yüksek çözünürlüklü bir görüntüye benzeyen bir görüntü oluşturmak için yapay zeka ve makine öğrenimini kullanır. NVIDIA'nın algoritması bunu bir süper bilgisayar kullanılarak oluşturulmuş görüntü dizilerinden öğrenir.

Bu, algoritmayı benzer şekilde güzel görüntüler üretebilecek şekilde eğitir. Ancak grafik kartının bunu yapmak için çok çalışmasını gerektirmez. DLSS, kare hızından ödün vermeden çok daha yüksek bir çözünürlük ve ayrıntı düzeyinde oluşturulmuş gibi görünen nihai bir görüntü oluşturur.

Tüm bunlar yalnızca RTX GPU ürünlerinde bulunan NVIDIA'nın Tensor çekirdekleri sayesinde mümkün olabilmektedir. RTX 20 serisi GPU ürünlerinin içinde Tensor çekirdekleri vardır. Ancak RTX 30 serisi daha yüksek performans sunan ikinci nesil Tensor çekirdekleriyle birlikte gelir.

DLSS tam olarak ne yapar?

DLSS, NVIDIA'nın yapay zekasını öğretmeye yönelik kapsamlı bir sürecin sonucudur. Daha iyi görünen oyunlar oluşturmak için algoritmadır. Oyunu daha düşük bir çözünürlükte oluşturduktan sonra DLSS, daha yüksek bir çözünürlükte çalışıyor gibi görünen bir görüntü oluşturmak için devreye girer.

Buradaki temel fikir, 1440p'de oluşturulan oyunları 4K'da veya 1080p oyunlarını 1440p'de çalışıyormuş gibi göstermektir. DLSS 2.0, 4x çözünürlük sunarak, oyunları 4K olarak çıkarırken 1080p'de oluşturmanıza olanak tanır.

Daha geleneksel süper çözünürlük teknikleri, nihai resimde yapaylıklara ve hatalara yol açabilir. Ancak DLSS, daha da iyi görünen bir görüntü oluşturmak için bu hatalarla çalışmak üzere tasarlanmıştır. NVIDIA, DLSS teknolojisini geliştirmeye ve optimize etmeye devam etmektedir.

Final Fantasy XV gibi ilk DLSS oyunlarının yalnızca 5-15 FPS'lik bir kare hızı iyileştirmesi sağladığı yerlerde, daha yeni sürümler çok daha büyük gelişmeler görmüşlerdir. Çok daha iyi optimize edilmiş oyunlarda kare hızlarının %50 oranında artabildiği gözlemlenmiştir.

NVIDIA DLSS nasıl çalışır?

DLSS, bir oyunu daha düşük bir çözünürlükte (tipik olarak 1440p) oluşturmaya zorlar ve daha sonra eğitimli yapay zeka daha yüksek bir seviyede (tipik olarak 4K) işlenmiş olsaydı nasıl görüneceğini anlamak için algoritmasını kullanır.

Bunu, bazı kenar yumuşatma efektleri (muhtemelen NVIDIA'nın kendi TAA çözümü yoluyla) ve bazı otomatik keskinleştirme kullanarak yapar. Daha yüksek çözünürlüklerde bulunmayan görsel eserler de elden geçirilir ve hatta bir görüntüde olması gereken ayrıntıları çıkarmak için kullanılır.

Aslında DLSS, NVIDIA'nın ekran görüntüsünü iyileştiren Ansel teknolojisinin gerçek zamanlı bir sürümüdür. Performans artışı sağlamak için görüntüyü daha düşük bir çözünürlükte işler. Çözünürlüğü yükseltmek için nispeten benzer bir genel etki sağlamak için çeşitli efektler kullanır.

Sonuç biraz karmaşık gibi görünebilir. Genel olarak, görsel doğrulukta önemli bir kayıp olmaksızın daha yüksek kare hızlarına yol açar. NVIDIA belirli oyunlarda %75 oranında kare hızı vaat etse bile genellikle bundan daha az bir kare hızı artışı söz konusu olmaktadır.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir 1991 doğumluyum. 7 yıldır blog yazarlığı yapıyorum. Son 2 yıldır blog danışmanlığı hizmeti vermekteyim. Teknolojio ortak kurucularındanım. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap