Türkiye'nin en güncel teknoloji haberleri yayınlayan yeni nesil teknoloji bloğu.

Lastik Basınç Değerleri Kaç PSI veya BAR Olmalı?

Lastik hava basıncı, Psi ve Bar ile ifade edilen, her ikisininde kabul görüldüğü iki birimdir. Avrupa Birliği tarafından kullanılan ve uluslararası kabul gören birim Bar birimidir, b harfi ile gösterilir. Ancak unutmamalıyız ki Psi birimi de kullanılan bir birim ve ülkemizde Psi birimi kullanılmaktadır.

Lastik hava basıncını ayarlamak istediniz ve bir basınç ayarlama otomatına yanaştınız. Aracınızın şöför kapısının içinde, depo kapağının içinde, bagajda yada kaputun altında yer verilen basınç birimi ve değerleri bar ile verilmiş ancak otomatta Psi basınç birimi bilgisi var. Bu durumda endişelenmeyin, hesaplaması oldukça basit. 14.5 Psi 1 Bara eşittir.

Örneğin aracınızın lastiklerinin ebatları 185 65 R14 ölçülerinde ve bilgilendirmeye göre 2.4 bar basınç miktarı uygulamanız gerekiyor. 1 Bar’ın 14.5 Psi’a eşit olduğunu söylemiştik, 2.4x14.5 işlemini uyguladığınızda çıkan 34.8 Psi değeri uygulamanız gereken basınç değeri olacaktır. Çıkan sonucu yuvarladığınızda 35 Psi uygulamak sizi doğru sonuca ulaştıracaktır.

Lastik Hava Basıncı Neden Önemlidir?

Kendi güvenliğiniz ve diğer insanların güvenliği için aracınızın lastik hava basıncını düzenli olarak kontrol etmelisiniz. Normal durumlarda ayda bir veya iki defa olmak üzere lastiklerinizin basıncını kontrol etmeniz doğru bir davranış olacaktır. Çünkü normal şartlarda dahi lastikleriniz ayda 0.69 (psi-bar) basınç kaybı yaşar bu yüzden her türlü motorlu araç (binek araç, kamyon, kamyonet gibi ticari araçlar) periyodik olarak sürekli denetime tabii olmalıdır.

Yolculuğa çıkmadan önce benzinliklerdeki hava basınç makinelerinden ya da en yakın lastikçiye giderek lastik hava basıncı değerini kontrol etmenizde fayda var keza doğru seviyede olmayan basınç değerleri fazla yakıt yakımı, fren ve virajlardaki tutumuyla sizi zor duruma düşürebilir, aracınızdan beklediğiniz tepkileri alamayabilirsiniz.

Lastik hava basıncını doğru seviyede tutmak birçok araç sahibinin temel arzusu olan yakıt tüketimi ve araç performansını doğrudan etkiler. Ancak bazı araç sahipleri sürüş konforu için düşük lastik basıncını tercih ederler. Fakat düşük hava basıncına sahip olan bir lastiğin patlama ihtimali yüksektir. Hem sürücüye hem çevresindekilere zarar verme gibi kimsenin istemeyeceği bir sonuç doğurabilir. Lastik basıncını yüksek tuttuğunuzda ise lastiğin yerle olan teması artar ve daha çabuk ısınır. Bunun sonucu olarak lastiklerin omuz bölgesindeki dişler hızlıca aşınır ve yakıt tüketimini arttırır.

Lastiklerinizin basıncını ölçmenin en doğru zamanı sabah aracınızı çalıştırmadan önce olacaktır. Sürüş sonunda ısınan lastikler basınç değerlerini etkileyebilir ve size doğru bir sonuç vermeyebilir.

Lastik Ebatlarına Göre Hava Basınç Değerleri

205 55 R16 Lastik Basıncı

Aracınızın ön kısmında iki kişi arka tarafında ise hiç kimse yolculuk etmiyorsa yani ağırlık dağılımı aracınızda eşit olarak gerçekleştiyse ön lastikleri 36 Psi arka lastikleri ise 34 Psi yapmalısınız. Eğer arka koltuklara iki kişi eklenecek olursa ön lastiklerin ve arka lastiklerin basınç değerini 34 Psi yapmalısınız. Eğer aracınız tam yüklü iken yani ön koltuklarda iki kişi arka koltuklarda üç kişi varsa ön lastikleri 36 Psi arka lastikleri ise 38 Psi yapmalısınız.

Aracınız önden çekişli ise aracınızın ağırlık dağılımı ön tarafta daha fazla olacaktır. Bu önden çekişli araçlar için genel bir kuraldır. Önden çekişli aracınız var ise ve ön koltuklarda iki kişi seyahat ediyorsa ön lastikler 36 Psi arka lastikler 34 Psi olmalıdır. Ön ve arka koltuklarda yolcu sayısı eşit ise ön lastikler 38 arka lastikler 36 Psi olmalıdır. Yolcu sayısının arka koltuklarda üç ön koltuklarda ise iki kişi olduğu durumlarda ön ve arka lastiklerinizin basınç değeri 38 Psi olmalıdır.

195 65 R15 Lastik Basıncı

Aracınızın ağırlık dağılımının eşit olduğu yani ön tarafta iki yolcunun seyahat ettiği arka tarafın boş olduğu durumlarda ön lastiklerin basıncını 34 Psi, arka lastiklerin basıncını ise 32 Psi yapmalısınız. Eğer aracınızın ön kısmında iki yolcu arka kısmında da iki yolcu varsa ön ve arka lastiklerin basıncını eşit yani 34 Psi yapmalısınız. Aracınızın ağırlık dağılımı ön koltukta iki kişi arka koltukta üç kişi iken yani tam yük halindeyken ön lastikleri 34 Psi arka lastikleri 36 Psi yapmalısınız.

Aracınızın ağırlığı daha çok ön tarafta ise ve ön tarafta iki yolcu seyahat ederken arka kısımda yolcu yoksa lastiklerin hava basıncı ön tarafta 34 Psi arka tarafta ise 32 Psi olmalıdır. Ön koltuklarda iki yolcu arka koltuklarda iki yolcu bulunuyorsa ön lastiklerin 36 Psi arka lastiklerin 34 Psi olması gerekmektedir. Aracınız tam yük halinde ise yani ön koltuklarda iki yolcu arka koltuklarda üç yolcu varsa dört lastiğin hava basıncı 34 Psi olmalıdır.

225 45 R17 Lastik Basıncı

Aracınızdaki ağırlık dağılımının eşit olduğunu varsaydığımızda eğer ön tarafta iki yolcu varken arka taraf boş ise ön lastiklerin 38 Psi arka lastiklerin 36 Psi şeklinde ayarlanması gerekir. Ön koltuklarda ve arka koltuklarda iki yolcunun bulunduğu durumlarda tüm lastikler 38 Psi olmalıdır. Aracınızın tam yüklü olduğu durumda yani ön koltuklarda iki arka koltukta üç kişi oturuyorsa ön lastikleri 38 Psi arka lastikleri 40 Psi değerine getirmelisiniz.

Aracınızın ağırlığı ön kısımda ise ve ön tarafta iki yolcu oturuyorsa ön lastikler 38 Psi arka lastikler 38 Psi olmalıdır. Ön koltuklarda iki yolcu arka koltuklarda iki yolcu varsa ön lastikler 40 Psi arka lastikler 38 Psi olarak uygulanmalıdır. Ön kısımda iki yolcunun arka kısımda ise üç yolcunun olduğu durumda seyahat ediyorsanız tüm lastiklerin basıncını 40 Psi olarak ayarlamalısınız.

225 40 R18 Lastik Basıncı

Ağırlık dağılımının eşit olduğu bir araca sahipseniz ve önde iki yolcu oturuyor ise ön lastikleri 40 psi arka lastikleri ise 38 psi olarak ayarlamalısınız. Ön ve arka koltuklarda ikişer yolcunun olduğu durumlarda dört lastiğide 40 Psi olarak ayarlamalısınız. Önde iki yolcu arkada üç yolcunun bulunduğu tam yük durumlarında ön lastikleri 40 Psi arka lastikleri 42 Psi basınç değerinde ayarlamalısınız.

Lastiklerinizin ebatına ve yük durumuna göre hangi basınçlarda ayarlanması gerektiği hakkında artık bilgi sahibisiniz.

Lastik Basınçları Olması Gerekenden Yüksek ya da Düşük Olursa Ne Gibi Sonuçlar Doğurur?

Lastiklerinizin hava basınçları arasında farklar bulunuyorsa sürüş dengenizde problemler oluşacaktır. Sürüş anında çekmeler, sekmeler, sarsılmalar meydana gelecek hatta lastiğinize çıkan engeller lastiğinizin patlamasına neden olabilecektir. Lastiğinizin patlaması gibi bir sonuç yaşanırsa kaza yapma ihtimaliniz çok yüksek olacaktır.

Lastikleriniz eğer gerekenden fazla şişik halde ise virajlarda yol tutmama, savrulma gibi problemlerle karşı karşıya kalırsınız. Yüksek hava basıncı amortisörlerin sertleşmesine neden olacak ve seyir halinde iken sallanmalar hissedeceksiniz. Aynı düşük lastik basıncında olduğu gibi karşısınıza çıkabilecek olan sert engellere karşı lastiğiniz hassas olacak ve patlama ihtimali nedeniyle kaza ile karşı karşıya kalabilirsiniz.

Yazar Hakkında

Kadir Tosun
Kadir Tosun 1995 doğumluyum. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü mezunuyum. Otomobillere ve teknolojiye meraklıyım.

Yorum Yap