Influencer Nedir?

Influencer kelimesi son zamanlarda oldukça popülerdir. Sosyal medyayı takip ediyorsanız ülkemizde de yaygın hale gelen influencer kavramını duymuş olmalısınız. Influencer nedir diye merak ediyorsanız aradığınız cevapları makrodan nano haline kadar burada bulabileceksiniz.

Influencer aslında etkileyici kişi anlamına gelir. Kısacası influencer marketing olarak bilinen pazarlama kolunu gerçekleştiren kişilere verilen isimdir. Bu pazarlama kolunu icra edebilmek için sosyal medyada büyük bir takipçi kitlesine sahip olmak, o kitleyi etkilemek ve onları satın alım döngüsünün içerisine dahil edebilmek gerekir.

Influencer nedir?

Influencer kelimesinin anlamının etkileyen kişi olduğunu söylemiştik. Bu kişilerin yalnızca pazarlama araçları değil, markaların pazarlama hedeflerine ulaşmak için işbirliği yapabilecekleri sosyal ilişki varlıkları olduklarını ispat etmeleri gerekir. Dolayısıyla bir hesabın aşırı popüler olması onu ciddi bir influencer haline dönüştürecek diye bir garanti yoktur.

Toparlamak gerekirse, influencer, yetkisi, bilgisi, konumu veya hedef kitlesiyle ilişkisi nedeniyle başkalarının satın alma kararlarını etkileme gücüne sahip kişidir. Ayrıca takip ettiği belirli niş içinde aktif olarak etkileşimde bulunması gerekir. Çünkü etkinliğinin boyutu niş konusunun boyutuna bağlı olarak değişkenlik gösterir.

Sosyal medyanın mega platformlar haline dönüşmesiyle birlikte kaçınılmaz olarak insanlar karar verme aşamasında onlara rehberlik edecek birilerini ararlar. İşte bu noktada sosyal medya fenomenleri olarak adlandırabileceğimiz influencer denilen kişilerin radarına girmiş olurlar.

Influencer olan kişiler, belirli bir konudaki bilgi birikimleri ve uzmanlıklarıyla itibar kazanmış kişilerdir. Bu nedenle bulundukları alan ile ilgili olarak tercih ettikleri sosyal medya kanallarında düzenli olarak paylaşımda bulunmayı ihmal etmezler. Böylece kendilerinin görüşlerine değer veren hevesli ve ilgili kişilerden oluşan geniş bir takipçi kitlesine sahip olurlar.

Bu geniş takipçi kitlesi ister istemez pazarlama yapmak isteyen markaların dikkatini çeker. Çünkü markalar için bu denli etkili olan ve fazla sayıda takipçiye sahip kişiler pazarlama kampanyalarında değerlendirilebilecek ideal kişilerdir. Influencer dediğimiz kişilerin trend yaratma ve takipçileri satın almaya ikna edebilme potansiyelleri vardır.

Influencer türleri nelerdir?

Influencer dediğimiz kişileri birbirinden farklı yollarla türlere ayırmak mümkündür. Kullanılan en popüler yöntemlerden birisi takipçi sayısına göre onları ayırt etmektir. Diğer popüler yöntem ise içerik türlerine göre ayırt etmeyi içerir. Ayrıca isteğe bağlı olarak onları belirli niş odaklı olacak şekilde gruplara ayırmanız mümkündür.

Takipçi sayısına göre influencer türlerini sıralarken mega, makro, mikro ve nano şeklinde bir gruplandırma uygun görülür. Takipçi sayısına göre influencer türlerini yazarken aslında onları potansiyel etkileme olasılıklarına göre kategorize etmiş oluruz. Çünkü bir kişinin takipçi sayısı ne kadar fazlaysa birilerini etkileme şansı da o kadar fazladır.

Mega influencer

Mega influencer tahmin edebileceğiniz gibi sosyal ağlarında çok sayıda takipçisi bulunan kişilerdir. Genel görüşe göre en az 1 milyondan fazla takipçisi olan kişiler mega influencer olarak nitelendirilirler. Bu konuda katı bir kural yoktur ama 1 milyon barajının ideal olduğunu düşünen çok sayıda kişi vardır.

Müzisyenler, sporcular ve film yıldızları gibi birçok kişiyi mega influencer olarak nitelendirebiliriz. Ancak bu kişiler doğal influencer konumunda değildirler. Çünkü ünlerini sosyal medya aracılığıyla kazanmış değildirler. Bununla birlikte, birçok mega influencer kişisi geniş takipçi kitlelerini çevrimiçi ve sosyal faaliyetler aracılığıyla kazanmışlardır.

Mega influencer ulaşılması zor bir kişidir. Çünkü sadece büyük markaların bu insanların bütçesini karşılayabilme gibi bir durum söz konusudur. Hizmetleri gönderi başına 1 milyon liraya kadar maliyetli olabilmektedir. Bununla birlikte biriyle işbirliği yapma konusunda epey bir seçici davranacaklardır.

Makro influencer

Makro influencer ikinci basamakta yer alan insanları içerir. Makro influencer olan insanlar mega influencer olanlara göre çok daha erişilebilir konumdadırlar. Bir sosyal ağda 40.000 - 1 milyon arasındaki takipçisi olan kişileri makro influencer olarak görmek mümkündür.

Makro influencer grubundaki bir insan genel olarak yüksek bir profile sahiptir. Bu gruptaki insanlar farkındalık oluşturma konusunda mükemmel çözümlere sahiptirler. Sosyal takipçi açısından rakamların erişilebilir olması nedeniyle makro influencer sayısı oldukça fazladır.

Diğer taraftan bu grupta yer alan insanların sahtecilik ve dolandırıcılık yapma olasılıkları çok yüksektir. Çünkü erişilebilecek olan minimum rakam baremi takipçi satın alınarak kolayca yapılabilecek bir şeydir. Doğal olarak insanların bu seviyeye çıkması çok zor değildir. Bu yüzden markalar biriyle çalışmadan önce epey kapsamlı araştırma yaparlar.

Mikro influencer

Mikro influencer, belirli bir alandaki bilgisiyle tanınan sıradan insanları kapsar. Bu nedenle sosyal medyada belirli bir niş alanında oldukça popüler durumdadırlar. Burada etki düzeyini gösteren durum takipçi miktarı değildir. Bundan ziyade mikro influencer kişisinin takipçisiyle olan etkileşimidir. Bir sosyal ağda 1.000 - 40.000 arasında takipçiye sahip olan kişiler mikro influencer olarak nitelendirilirler.

Bir mikro infulencer ilgili şirket kendisine ulaşmaya çalışmadan önce ilgili şirketin varlığından haberdar olmayacaktır. Şirketin öncelikle influencer dediğimiz kişiyi pazarlama yapmaya ikna etmesi gerekecektir. Mikro influencer dediğimiz kişilerin genelde takipçileri bilinçlidir. Dolayısıyla onlara önünüze gelen her şeyi tanıttırma fırsatı elde edemezsiniz.

Mikro influencer ile marka arasındaki ilişkinin mutlaka hedef kitleyle uyumlu olması gerekir. Bu gereklilik sebebiyle genelde influencer olan kişinin kiminle çalışacağını seçebileceği anlamına gelir. Bir başka ifadeyle bu tür kişileri ikna etmek için kesenin ağzını açmak yeterli değildir.

Nano influencer

Nano influencer nispeten yeni sayılabilecek influencer türlerinden biridir. Bu kişilerin az takipçileri olur. Bununla birlikte belirli bir alanda uzman olma eğilimleri vardır. Nano infleuncer kişileri belirli bir grup içindeki en önemli kişiler olarak düşünebilirsiniz.

Çoğu durumda nano influencer olan kişilerin 1.000'den az takipçisi vardır. Ancak bu kişilerin neredeyse tamamı influencer ile etkileşime girmeye ve onun fikirlerini dinlemeye istekli, hevesli ve ilgilidir. Bu yüzden söz konusu kişiler özellikle niş ürünler yapan firmalar için son derece önemli olabilirler.

Çoğu firma için nano influencer kişileri pazarlama anlamında yeterli etkiye sahip olarak görülmezler. Bu insanlar ucuz olacak şekilde çalışırlar ama az sayıda insan üzerinden muazzam bir etki yaratabilmeleri söz konusudur. Çoğu nişte geniş kitleye ulaşmak için onlarca farklı nano influencer ile çalışmak gerekebilir.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir 1991 doğumluyum. 7 yıldır blog yazarlığı yapıyorum. Son 2 yıldır blog danışmanlığı hizmeti vermekteyim. Teknolojio ortak kurucularındanım. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap