Türkiye'nin en güncel teknoloji haberleri yayınlayan yeni nesil teknoloji bloğu.

Araç Aküsü Nasıl Değiştirilir? Takviye Nasıl Yapılır?

Her kış sezonuna girerken daha girmeden kışın başımıza geleceğini bildiğimizden (belki de başımıza geldikten sonra) merak edip öğrenmek istediğimiz bir konudur akü işlemleri. Tabi kış sezonu dediğimize bakmayın, her mevsimde akü ile ilgili sorunlar yaşayıp, çözüm arıyor olabiliriz.

Öncelikle akü nedir buna bir değinelim.

Akü Nedir? Nasıl Çalışır?

Aküler, elektrik enerjisini kimyasal enerjiye çevirerek depolayan, ihtiyaç duyulduğunda bu enerjiyi elektrik enerjisine çevirerek araca veren cihazlardır

Bir akünün ilk görevi marş motoruna elektrik akımı vermektir. Bunun dışında yani aracın motorunun çalışmadığı zamanlarda ise kullanılacak alıcılara yani teyp, multimedya cihazları vb. gibi kısımlara akım göndermektir. Öte yandan motor çalışırken de elektrik sisteminde voltaj ve amperaj dengesini sağlamakta yine akünün görevlerindendir.

Akü Çeşitleri Nelerdir?

Piyasadaki hemen her akü, kurşun-asit, nikel-kadmiyum, nikel-demir gibi metal cinslerine sahip olduğundan yine bu cinslere göre ayrılırlar.

En yaygın olarak kullanılan akü tipi kurşun-asit akümülatörleridir. Bu aküler de kendi içinde kuru akü ve sulu akü olarak ikiye ayrılır.

Sulu akülerde en fazla kullanılan çeşitler starter veya SLI (başlatma, ışıklandırma ve ateşleme) olarak da ifade edilen klasik tipteki oto aküleridir. Yine klasik tipteki bu akülerde kendi içinde tam kapalı veya buşonları açılabilen şekilde ikiye ayrılmıştır. Aralarındaki fark ise tam kapalı akülere su ekenememesidir. Bundan dolayı tam kapalı aküler voltaj düzenekleri iyi olan araçlarda tercih edilmelidir.

Akü Nasıl Şarj Edilir?

Öncelikle bilmeliyiz ki buşonu (kapağı) açılabilen akülerde şarj süresi 20°-35°C arasında bütün hücrelerdeki elektrolit yoğunluğunun 1.280 g/cm3 olmasına bağlıdır. Şarj ettiğimiz akü bu değerler eriştiği anda şarj işlemi kesilir. İşlem sonrasında yarım saat dinlendirilen aküde elektrolit seviyesi maksimum çizgisine göre ayarlanır ve akünün üzerini güzelce silindikten sonra araca takılabilir.

Akü Montajı Nasıl Yapılır?

Öncelikle aracınız için doğru akümülatörü seçtiğinizden emin olunuz. Bunu yaparkende akünüzün ölçüleri, soğuk marş akımı ve kapasite değerleri en önemli noktalardır. Eğer montaj yapacağınız akü kuru akü ise, hemen yukarıda bahsettiğimiz yönteme göre sulandırın ve gerekiyorsa şarj edin. Fakat sulu şarjlı bekleyen bir akü ise, ortalama günlük sıcaklığın 4°C’den az olduğu bir zamanda açık devre voltajı 12.50 Volt ve altında ise yine yukarıda bahsettiğimiz yönteme göre şarj edin. Ortam sıcaklığı yüksek ise açık devre voltajı 12.40 Volt veya altına düştüğünde yine şarj etmeniz gerekmektedir.

Bu tarz kontrolleri yaptıktan sonra aslında çok korkulan ve temelde korkulacak hiçbir şeyi olmayan akü montaj işlemine geçebilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken sadece bir iki husus vardır.

Bunlardan ilki eski akünüzü çıkartırken önce (+) kutuplu kabloyu söküp, ardından da (-) kutuplu kabloyu sökerek akünüzü çıkartmaktır. Yeni akünüzü yerine oturttuktan sonra ise bu yaptığınız işlemi tersten yaparak önce (+) yani pozitif kutuplu kabloyu bağlayın. Sonra ise negatif (-) kutuplu yani topraklı olarak da tabir edilen kabloyu bağlayın.

Kabloları bağladıktan sonra dikkatli bir şekilde vidalarını sıkın. Ama burada dikkat etmeniz gereken nokta; çok sıkınca sağlam olur düşüncesine kesinlikle kapılmayın. Kutup başlarını gevşek olmayacak seviyeye kadar sıkın ve bırakın. Çok sıkıldığı durumlarda kutup başları zarar görebiliyor.

Akü Takviyesi Nasıl Yapılır?

Bu işlemde oldukça basit bir işlemdir. Genelde çok dikkat edilmese de söylemekte fayda var; aracınıza takviye yapacağınız aracın aküsünün de sizin akünüzle aynı amper olmasına dikkat edin.

Akabinde sırasıyla şu işlemleri yapabilirsiniz:

  • Aracınızın motorunu ve dahi araç içerisinde elektrik harcayan her türlü etkeni kapatın.
  • Aracınızın kaputunu açın.
  • Öncelikle kırmızı kablonun ucunu boşalmış akünün yani kendi aracınızın aküsünün (+) pozitif kutubuna bağlayın; daha sonra bu kablonun diğer ucunu takviye yapacağınız aracın aküsünün (+) pozitif kutubuna bağlayın.
  • Siyah renkte olan kablonun ucunu takviye yapacağınız akünün (-) kutubuna bağlayın ve yine aynı kablonun diğer ucunu kendi aracınızdaki akünün (-) negatif kutubuna bağlayın. (Bu son işlemi yaparken ufak kıvılcımlar çıkabilir, korkmayın.)
  • Bağladığınız kabloların egzoz, pervane vb. çeşitli birimler ile temas etmediğinden emin olun.
  • Takviye yapacağınız aracı çalıştırın.
  • Son olarak kendi aracınızı çalıştırın ve bir süre çalışır halde kalsın.

Kendi aracınızda çalıştıktan sonra yine kendi aracınızda bağladığınız kablolardan başlayarak aradaki bağlantıları sökebilirsiniz. Sökerken önce hangi kutubu söktüğünüz önemli değildir.

Yazar Hakkında

Sinan Yorulmaz
Sinan Yorulmaz 2008 yılından beri blog yazan yazar, Teknolojio'da da kurucu pozisyonunda yer almaktadır. Elektrik-elektronik mezunu olmakla birlikte, yazılım geliştirme uzmanı olarak iş hayatına devam etmektedir.

Yorum Yap